reklama

Ružakovec

V tisícdeväťstodeväťdesiatomštvrtom som bol v lokalite Ružakovec prvý a posledný krát. Dovtedy aj odvtedy som ju vždy zoširoka obchádzal, ako napokon každý cezpoľný. V tom roku 1994 som využil možnosť, že prednosta Okresného úradu životného prostredia v Spišskej Novej Vsi prvý krát usporiadal poslanecký deň v rómskych osadách na Spiši, aby slovutným poslancom dal možnosť na vlastné oči sa presvedčiť o envirokriminalite, ktorej následky sa po rokoch ignorovania a ututlávania náhle prevalili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Rozšafný Ernö Rózsa, vtedajší šéf výboru pre životnéprostredie a ochranu prírody pri NR SR, zastal v sychravý októbrovýdeň na betónovej verande jedného z domov na okraji osady, hneď pri ceste,a znechutene a zdesene sa obzeral okolo seba. Rómovia sa zbehli a hľadelina nás s údivom a dešpektom. Policajti v uniformách, so psamia samopalmi dopĺňali ponurú atmosféru onoho dňa.

„Ta co my sme dajake zločinci, že na nas idzete zosamopaľami?“ – prerušil napätú atmosféru ktorýsi z okolostojacich Rómov.A možno to bola Rómka – kto už si to dnes po toľkých rokoch pamätá? PánRózsa ostal stáť na kraji osady spolu s viacerými poslancami, niektorí saodvážili zájsť trocha hlbšie, sám som vtedy prešiel celou osadou hore-dole, povyšliapanej centrálnej ceste, sem-tam spevnenej betónovými dielcami.Z toho ponurého dňa mi utkveli v pamäti dva obrazy. Vošiel som do vtedyúplne poslednej chatrče, ktorá bola „postavená“ z čerstvo narúbanýchtenkých borovicových kmeňov. Kmeň na kmeni, medzi nimi škáry, cez ktorépresvitalo svetlo a chlad. Dva krát tri metre obostavaného priestoru,podlaha – udupaná hlina, v jednom rohu malá piecka s rúrou vyvedenoucez stenu von z chatrče. A vedľa piecky na stene – elektrickázásuvka! Neveril som vlastným očiam. Domáci pán, mladý Róm, mi ochotne tenzázrak vysvetlil. Zaviedol ma za chatrč, zo steny ktorej viedol káblik zavesenýpriamo na elektrický stĺp, posledný v rade stĺpov, čo stáli pozdĺž celejosady.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhý obraz mi dodnes rezonuje pred očami a často sinaň spomeniem úplne mimovoľne. Z dverí jednej chatrčí uprostred svahuvybehlo malé dievčatko. Utkvelo mi v pamäti práve preto, že som mal vtedydoma presne také isté, negatív onoho cigánčaťa, blonďavého, kučeravého,modrookého anjelika. Kučeravé čiernovlasé tmavooké dievčatko malo na sebe lenpunčošky, ktoré boli kedysi biele. Postavilo sa vo svahu vedľa chatrče, naktorom si svoje telesné potreby vykonávali obyvatelia vyššie postavenejchatrče, stiahlo punčošky, čuplo si a vycikalo sa. Pozrelo na mňa svojimiokáľami a šlo späť k svojmu domu, na prahu chvíľu postálo, ošúchalosi chodidlá nohou o nohu od nalepených sračiek a navždy mi zmizlov útrobách stavby. V krku som mal gunču, ťažko som pregĺgal.Predstavil som si na jej mieste svoju vlastnú dcéru a uvedomil som si, akátenká môže byť civilizačná čiara, rozhodujúca o našich osudoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čas sa nezastavil. Vtedajší šéf OÚŽP bol o rok na to Mečiarovýmrežimom bez dôvodu vyhodený z roboty na hodinu, aby za Dzurindovej vládyvyhral konkurz na šéfa Správy NP Slovenský raj, z ktorej ho zas vyhodil režimFicov. Vtedajší poslanci dávno upadli do zabudnutia, rovnako ako všetky ichskutky a rozhodnutia. Envirokriminalita ďalej prekvitá, hoci výjazdovýchdní do rómskych osád na Spiši bolo odvtedy niekoľko.

Aj Ružakovec žije ďalej svojim životom. Osada sa za viac neždesať rokov rozrástla na dvojnásobok svojej vtedajšej rozlohy. Urbariátv Richnave, pod ktorú osada administratívne patrí, sa začal domáhaťsvojich pozemkov, ktoré majú v súčasnej dobe v správe Lesy SR.A pes je zakopaný práve na území osady. Lesy SR chcú vrátiť urbariátu lenvšetky pozemky spolu, kým urbariát o les na území Ružakovca nemá záujem.V tom je totiž pointa celého tohto príbehu. Rómska osada Ružakovec napapieri neexistuje. V katastrálnej mape na jej mieste nie sú žiadne domy,v lesníckej mape sa na tom mieste rozprestierajú lesné porasty č. 511,517, 518 a 521.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj toto je totiž jedna z realít Slovenska. Štátne lesyroky užívali urbársky les a nikoho netrápilo, že namiesto lesa sa rozrastáosada. Celé údolie, na úpätí ktorého osada leží, je dnes úplne odlesnené,všetky stromy padli na stavby a kúrenie a čo nestihli rozkradnúťRómovia, dorazili imisie z Krompách, ležiacich za hrebeňom údolia,a požiare. No a teraz urbariát, podľa mňa úplne logicky, takýto „les“jednoducho nechce. Im predsa štát kedysi vzal les, nie osadu a priľahlénezalesniteľné rúbanisko.

Ako v Kocúrkove. Keď si spomeniem, že svojho časuRómovia z osady podnietili referendum na odčlenenie osady od obceRichanava, je mi do smiechu. Referendum bolo vtedy neplatné kvôli malej účastiobyvateľov Richnavy z radov majoritného obyvateľstva. Naozaj by mazaujímalo, ako by asi chceli Rómovia zaregistrovať svoju neexistujúcu „obec“v prípade platnosti referenda... Rovnako by mohlo človeka zaujímať, akomohli elektrárne natiahnuť do neexistujúcej osady elektrinu, ako mohli cestárinamaľovať prechod pre peších z neexistujúcej osady do priľahlej obce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď pôjdete autom do Košíc cez Krompachy a okolo cestyzačnú postávať počerní predavači malín a húb, je to signál, že zanedlho sapo pravej ruke objavia domy a chatrče v strmom svahu. Ružakovec.

Osada Ružakovec. V popredí obec Richnava.

Obrázok blogu
Obrázok blogu


Foto M. Barlog

Milan Barlog

Milan Barlog

Bloger 
  • Počet článkov:  308
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Starnúci muž s očami dieťaťa a dušou pubertiaka, ekológ. Zoznam autorových rubrík:  Z prírodyZápisník strážcuKrajinaAlternatívyÚletySúkromnéČierna kronika

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu